جمع کلکسیون، هم تفریح هم سرمایه گذاری

کلکسیون آنتیک
آنچه در این مقاله تجربه خواهیم کرد

بسیاری از افراد از روی علاقه به شی خاصی، مثلا ساعت مچی، تصمیم می گیرند انواع مختلف آن را جمع آوری کنند و در بخشی از محل کار و زندگی خود از آن نگه داری و محافظت کنند. قصه از این ایجاد شروع می شود که اگر شما علاقه به شی خاصی مثل سکه دارید، قطعا درباره تاریخچه و انواع آن، اطلاعات زیادی کسب خواهید کرد. در نتیجه ارزش آن شی برای شما بیشتر از بقیه است و یا شما نسبت به ارزش و رشد قیمت آن بیشتر از سایرین آگاهی خواهید داشت. بعد مدتی شروع به جمع آوری انواع شی مورد علاقه خود خواهید کرد. این فرایند جمع آوری کلکسیون نام داشته و محدود به هیچ چیزی نیست.

 

 

خرید کلکسیون ظرف های قدیمی

جمع آوری کلکسیون انواع ظروف قدیمی

 

 

این موضوع ضمن اینکه نوعی تفریح و سرگرمی به حساب می آید، می تواند نوعی سرمایه گذاری موفق نیز، شمرده شود. چرا که ارزش این کالاها بصورت کلکسیون افزایش خواهد یافت و در گذر زمان نیز ارزش هر یک از اجزاء مجموعه بصورت فردی نیز، رشد خواهد داشت. یک ساعت مچی برند که متعلق به بیست سال پیش است، قطعا در نوع خود نادر‌ بوده و طرفداران خود را دارد. پس ارزش آن هم بنا بخاطر همین نایاب بودن، بالا خواهد بود.

نباید فراموش کنیم که همه ی کلکسیونر ها صرفا علاقه به اشیاء آنتیک و عتیقه ندارند، چرا که برخی اوقات کلکسیون جمع آوری شده می تواند انواع فیگور یک شخصیت سینمایی یا کارتونی باشد. اما بعضی وقت ها هم کلکسیون موجود مرتبط یه اشیاء عتیقه، همانند سکه قدیمی است که قدمتی بیش از صد سال دارند.

 

 خرید وفروش کلکسیون فیگور

کلکسیون انواع فیگور شخصیت های کارتونی

پس کلکسیونها هم کالاهای قدیمی و لوکس را شامل می شوند و هم کالای معاصر، که می تواند یک تمبر ساده باشد که در زمان خود ارزش چندانی ندارد. با این حال همه این ها با گذر زمان و در مجموعه کلکسیون، ارزش خود را پیدا خواهند کرد.

 

خرید کلکسیون ساعت | فروش کلکسیون ساعت

کلکسیون انواع ساعت مچی

انواع کلکسیونر ها

کلکسیونر ها به سه دسته غیر حرفه ای، نیمه حرفه ای و حرفه ای تقسیم بندی می شوند. افرادی که در جمع آوری مجموعه خود زمان و هزینه زیادی صرف نمی کنند و صرفا آن ها را هدیه می گیرند و یا با قیمت اندک خریداری می کنند به دسته غیر حرفه ای ها تعلق می گیرند و عموما برای سرگرمی این کار را انجام می دهند.

دسته دیگر نیمه حرفه ای ها هستند، آن ها به کلکسیون خود علاقه مند بوده و اطلاعاتی درباره آن بدست می آورند، همچین تا حد مقدور هر از چند گاهی، زمان و هزینه زیادی برای کلکسیون خود می گذارند، ولی نباید فراموش کرد که سرمایه گذاری آنها حرفه ای نیست.

اما دسته سوم حرفه ای بوده و در کنار علاقه و سرگرمی، به مجموعه خود به عنوان یک سرمایه گذاری حرفه ای، نگاه می کنند و هزینه زیادی برای آن خرج می کنند. این افراد عموما بصورت حرفه اطلاعات خود را هروز بروز می کنند و محل نگه داری کلکسیون آنها نیز، معمولا به بصورت حرفه دیزاین شده است. برای مثال اگر به یک کلکسیون حرفه ای سکه و یا ساعت مچی بر بخوریم خواهیم دید که آنها را در یک ویترین منبت کاری شده قیمتی، نگه داری می کند.

 

خربد و فروش کلکسیون کتاب قدیمی

کلکسیون کتاب های قدیمی

انواع کلکسیون ها

کلکسیون می تواند هر شی با هر قدمت و ارزشی باشد و هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد. گاه ارزش کلکسیون بخاطر قدمت، گاه بخاطر برند و یا متریال آن و یا گاه تنها ارزشی که دارد بخاطر علاقه صاحب آن به آن اشیاء است.

بیشتر مجموعه ها به اشیائی تعلق می گیرند که معمولا نادر‌ هستند و همین موضوع به ارزش آنها خواهد افزود. گذر زمان نیز باعث افزایش قیمت آن کالا می تواند بشود. برای مثال اگر شخصی کلکسیون تمبر داشته باشد، چون چاپ هر سری تمبر به زمان مشخصی محدود می شود، لذا تمبرها نادر هستند و هروز به ارزش آنها افزوده خواهد شد. بنابراین کلکسیونر های تمبر بنوعی در این کالا سرمایه گذاری کردند. این موضوع در سکه های قدیمی نیز صدق می کند.

برخی اوقات هم مجموعه مورد نظر می تواند نوعی عروسک یا فیگور باشد که ارزش تاریخی آنچنانی هم ندارد. شاید این کالا هم در گذر زمان ارزش پیدا کنند ولی سرمایه گذاری در آنها قطعی نیست.

اما جمع آوری کلکسیون حیات وحش نیز خود مرسوم است. شاید جمع آوری کلکسیون پروانه های خشک شده و یا انواع صدف و یا سنگ را دیده باشید. این موارد بیشتر مختص افراد طبیعت دوست است و معمولا نگهداری از آنها شرایط خود را دارد.

پس دریافتیم کلکسیونها می توانند هر چیزی باشند. ولی ویژگی مشترک در اغلب آن ها این است که یا نادر هستند.

لازم به ذکر  است که کلکسیون ساعت مچی، الماس و سکه طلا و یا تابلوهای قدیمی نقاشی بیشتر مختص افراد ثروتمند است. نا گفته نماند که حجم سرمایه گذاری آنها بالاست و در کنار آن هم بازدهی بیشتری نسبت به کلکسیونی همچون فیگور یا صدف، می توانند داشته باشد.

 

خرید کلکسیون سکه قدیمی

کلکسیون سکه های قدیمی

آنچه باید قبل از جمع آوری کلکسیون خود بدانیم

قبل از اینکه اقدام به جمع آوری کلکسیون کنید، باید بدانید هدف شما از جمع آوری کلکسیون مورد نظر چیست؟ گاهی برای سرگرمی است و گاهی برای سرمایه گذاری و حتی گاهی برای تحقیق درباره مطلبی علمی (برای مثال کلکسیون دارهای حشرات خشک شده) فعالیت خود را شروع می کنید. بعد از تصمیم گیری و مشخص کردن هدف، باید میزان سرمایه گذاری خود را مشخص کنید و این موضوع را در نظرید که در صورت شکست شما در این موضوع متحمل خسارات غیر قابل جبران نشوید.

در مورد کلکسیون های گران قیمت باید حتما مکانی امن برای آنها در نظر بگیریم. احتمال سرقت در این اشیاء بالاتر از سایرین بوده، پس هزینه برای اقدامات امنیتی همچون نصب دوربین مدار بسته و .. منطقی خواهد بود.

به غیر سرقت ممکن است مجموعه شما در اثر تماس با هوا یا رطوبت به مرور زمان تغییر کند. پس حتما فضای مناسبی برای آن تهیه کنید. بطور مثال در کلکسیون سکه‌ قدیمی حتما باید در نظر داشته باشیم آنها را حدالمقدور خارج از تماس با هوا قرار دهیم، چرا که به مرور زمان اکسیده شده و تغییر رنگ می دهند. بابت وسایل چوبی همچون کلکسیون مبلمان آنیتک هم حتما باید این اشیاء را بدور از حشراتی همچون موریانه قرار دهیم و تا حد ممکن رطوبت را از وسایل چوبی دور کنیم.

خطر آتش سوزی هم موردی است که ممکن است برای هر کلکسیونی رخ بدهد، پس قبل از نگهداری، فضا را بدقت ایمن سازی کنید.

در پایان باید گفت که جمع آوری هر مجموعه ای ملزم به قوانین و شرایط خاص خود است، ولی شما باید موارد ذکر شده را جدی بگیرید تا متحمل خسارات غیر قابل جبران حین جمع آوری و خریداری کلکسیون خود نشوید.

آنتیک سرا و سمساری بزرگ داریوش آماده خرید و فروش انواع کلکسیون آنتیک شماست، کافیست با مشاورین با تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
وبلاگ
فروشگاه