مبلمان آنتیک چیست ؟

مبل آنتیک چیست ؟
آنچه در این مقاله تجربه خواهیم کرد

شاید شما جزو آن دست از افراد باشید که علاقه زیادی به دیزاین کلاسیک داشته باشید و یا اینکه ترجیح می دهید مبلمان منزل شما منحصر بفرد باشد. اگر این چنین است، مبلمان عتیقه یا آنتیک قطعا جزو گزینه های شما خواهد بود. البته خرید مبلمان آنتیک نیاز به صرف هزینه زیادی دارد. ولی قبل از خرید باید هدفان از خرید این وسیله را مشخص کنیم.گاهی برای دیزاین و جمع آوری کلسیون است و گاهی جنبه سرمایه گذاری دارد. آنتیک سرا ها و سمساری های معتبر بهترین مکان ها برای خردید و فروش این کالا است.

در هر صورت تشخیص مبل آنتیک از مبل طرح آنتیک، نیاز به مهارت خاصی دارد که در ادامه در باره آن صحبت خواهیم کرد.

 

جهت خرید و فروش مبلمان آنتیک در آنتیک سرا و سمساری بزرگ داریوش، با ما در تماس باشید.

 

خرید مبلمان آنتیک | فروش مبلمان آنتیک

مبل آنتیک و عتیقه

تاریخچه مبلمان عتیقه

به زبان ساده اگر مبلمانی بیشتر از ۱۰۰ سال قدمت داشته باشد، عتیقه محسوب می شود و هرچه قدمت و اصالت این کالا بیشتر باشد، قاعدتاً بر قیمت آن نیز افزوده خواهد شد.
در قرن هجدهم میلادی معمولا از مبلمان ها از به شکل حجیم از چوب های مرغوب کمیاب، همراه با منبت کاری های منحصر می ساختند که در برخی از این کالای های آنتیک، شاهد بکار گیری سنگ ها و حتی فلزات گرانبها هستیم. شروع خلاقیت ها در طرحی مبلمان ها مربوط به دوران رنسانس است، که ابتدا از هنرمندان ایتالیایی شروع شد و بعد ها در آلمام، فرانسه، اسپانیا و انگلیس رواج پیدا کرد.
ورود مبلمان آنیتک به ایران با ورود اروپایی ها در دوران صفویه همزمان بود. بعد ها پادشاهان قاجار طی سفرهای متوالی خود به اروپا، پای این کالای آنیتک را به ایران باز کردند. قشر مرفه جامعه همواره بجای استفاده از مبلمان سنتی ایرانی همچون پشتی و تخت، ترجیح به استفاده از مبلمان آنیتک می کرد و بازار‌ و تجارت این کالا به مرور زمان هروز داغ تر می شد.

 

مبل عتیقه

صندلی عتیقه

تشخیص مبل آنتیک رنگ شده از مبل عتیقه

برای تشخیص مبلمان طرح آنتیک از مبلمان آنتیک با قدمت (عتیقه)، ضمن مشاوره با افراد با تجربه نیاز به مهارت های مختصر در حوزه آنتیک شناسی دارید، که در ادامه با هم برسی خواهیم کرد.

 

لوگو یا امضای سازنده

از آنجایی که مبلمان های قدیمی معمولا به صورتی دستی ساخته می شدند و یک یا گروهی از هنرمندان در طراحی آن نقش داشتند، لذا شاهد لوگو و امضای سازنده در این کالاهای لوکس هستیم. این نشانه ها معمولا روی پایه یا پشت مبل قرار دارند.
نام شهر یا محل ساخت اثر هنری نیز نوع دیگری از امضا در این مبلمان هاست. ضمنا طرفداران نوع خاصی از طرح مبلمان قادر خواهند بود از روی این امضا یا لوگو ها اثر هنر مورد نظر خود را، پیدا کنند. این موضوع در هر اثر هنری دیگری همانند تابوهای نقاشی نیز، صدق می کند.

 

نوع اتصالات مبل

مبلمان های عتیقه معمولا در هر دورانی از تکنولوژی خاصی برای اتصالات مبلمان خود بهره می بردند. شناخت این تکنولوژی نشان خواهد داد که مبل آنتیکخرید و فروش مبلمان آنتیک مد نظر شما، مرتبط با کدام دوره است.
برای مثال در در اواخر ۱۶۰۰ میلادی، از رول پلاک های مورب در اتصالات ماهیچه های مبلمان استفاده می شد.
در صده ی بعدی یعنی ۱۷۰۰ میلادی، استفاده از چسب مرسوم شد. برخی سازندگان مبل در این دوران، از هر دو تکنولوژی رول پلاک و چسب بصورت ترکیبی استفاده می کردند.
با اختراع ماشین Knapp در سال ۱۸۶۰ میلادی، شاهد اتصالات بند و پین در مبلمان ها بودیم. در ایران این فناوری فاق و زبانه نام داشت.

 

 ماشین مخصوص تصالات مبل

ماشین Knapp

نوع چوب به کار رفت در مبلمان عتیقه

در مبلمان های قدیمی برخلاف نوعی امروزی آن، شاهد بکارگیری بیشتر از متریال با کیفیت و چوب های نادر هستیم. لذا وزن این مبلمان های معمولا به نسبت بیشتر خواهد بود. بکاری از چوب های مرغوبی همچون درخت راش، بلوط، ماهون و گردو در این کالاهای آنتیک مرسوم است. آگاهی نسبت به انواع چوب به شناسایی بهتر شما از مبلمان آنتیک، قطعا کمک خواهد کرد.

 

پارچه های نفیس و با کیفیت

پارچه مبلمان آنیتک در کنار چوب بکار رفته در آن، در تشخیص قدمت کالا کمک شایانی خواهد. وجود پارچه های نفیس با گلدوزی های ظریف و برجسته از نشانه های مبلمان عتیقه است. اصالت این گلدوزیها و هنرمندان سازنده آنها، به ارزش کاالا خواهد افزود.
نباید فراموش کرد اگر رنگ پارچه داخل مبل با پوشش خارجی آن تفاوت رنگ داشته باشد، می تواند حاکی از آن باشد که این مبلمان قبلاً بازسازی و تعمیر شده است.

 

صندلی مبله آنتیک

صندلی مبله آنتیک ایرانی

 

تناسب قطعات مبل

ضمن اینکه در یک اثر هنری با ارزش همچون مبل های آنتیک باید شاهد تناسب اجزاء داشتیم. گاهی اوقات اجزای مبلمان آنیتک به دلیل فرسودگی عوض می شوند. این مرمت اگر اصولی انجام نشود شاهد عدم تناسب بین اجزا میل هستیم. این امکان وجو دارد که اتصالات نیز در این مرمت ها، عوض می شوند.
همچنین رنگ مبلمان نیز اگر یکپارچه نباشد می توانند حاکی از تغییر اجزا یا مرمت بخشی از مبلمان باشد.

 

نوع برش چوب در مبلمان

برش با استفاده از اره ای صاف و مستقیم تا اوایل قرن هجدهم مرسوم بود. بعد ها از اره های گرد استفاده می شد. تشخیص شکل برش ها، مهارت حرفه ای در شناسایی مبلمان آنتیک است.

 

صندلی قاجار

صندلی عتیقه قاجار

وجود خط و خش در مبل

بر روی بسیاری از مبلمان های عتیقه به مرور زمان دارای خط و خش هایی ایجاد می شود، همین امر نشان دهنده قدمت مبلمان عتیقه خواهد بود ولی نباید فراموش کرد که جای سوختگی در مبل، نقطه ضعف بزرگی به حساب می آید، چرا که این نقص قابل ترمیم نیست.
موضوع دیگر بحث ترک های موجود روی مبلمان آمتیک اس. این ترک صرفا نقص به حساب نمی آیند و بروز زمان به علت انبساط و انقباض طبیعی است. نباید فراموش کرد که وجود خط. وحش و این ترک ها باعث کاهش محسوس قیمت مبل آنتیک نمی شود.

نکاتی مهم قبل از خرید مبل آنتیک

قبل از خرید مبل، حتما پایه های آن را برسی نمایید که لق نباشند چرا که در طول زمان می تواند باعث شکستگی در مبل شود. ضمنا بیشتر مرمت ها و تعویض ها در این کالا در بخش نشیمنگاه و تکیه گاه است که نیاز به برسی دقیق، قبل از خریید دارد.
تعویض یراق آلات نکته نیز در مبل آنیتک مرسوم است و باید توجه کرد که این تعویض با طراحی مبل سنخیت داشته باشد.

دیزاین داخلی مناسب برای مبلمان آنتیک

 

دیزاین کلاسیک مبلمان

دیزاین کلاسیک

اگر شما عشق سبک کلاسیک هستید، مبلمان آنتیک یکی از بهترین گزینه ها برای شما خواهد بود. وجود منبت های نفیس یا مبلمان های سلطنتی، صرفا برای دیزاین کلاسیک ضروری نیست، و شما قادر خواهید با استفاده از یک مبلمان آنیتک ساده دیزاین کلاسیک مورد علاقه ی خود را طراحی کنید.
ناگفته نماند مبلمان آنتیک علاوه بر سبک کلاسیک، در سبک های تلفیقی، وینتیج و روستایی کاربرد دارد. مبلمان آنتیک شما می تواند از نوع سلطنتی باشد یا یک مبل راحتی ساده باشد، در هر صورت هر کدام دکوراسیون خاص خود را می طلبد. اما برخی عناصر همچون آپاژور، گرامافون، صندوقچه قدیمی، فرش دست بافت، ساعت قدی آنتیک، کتاب خانه های چوبی قدیمی و… به خوبی با دکوراسیون کلاسیک شما هم خوانی دارند و می توانند به بهترین دیده شدن مبلمان و لوازم آنتیک شما کمک کنند.این دکوراسیون داخلی در کنار لوکس بودن، آرامش خاصی را به مهمانان خود می دهد.

استفاده از تنالیته های قرمز و سایر رنگ های کرم، قهوه ای سوخته، سبز لجنی، آبی نفتی در این سبک دیزاین داخلی مرسوم است. شاید نیازی به گفتن نباشد، ولی استفاده از مبلمان آنتیک در دکوراسیون های مدرن به هیچ وجه توصیه نمی شود، چرا که عناصر موجود در این دکوراسیون به هیچ وجه با مبلمان آنتیک سنخیت ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
وبلاگ
فروشگاه